Mutor, tandlossning och poesi

Det har varit en stor dag för dottern idag.

Först var det 5-årskontroll på BVC inklusive polio-vaccin, hörsel-, syn-, vikt- och längdmätning. Att få ge min kära dotter vaccin är ingen enkel sak, vill jag lova. Det gick åt en och annan muta, och ändå höll de på att gå bet innan det var klart. Hör och ser, det gör hon däremot utan krusiduller. Men det visste vi ju redan. Om det är nån som är observant, så är det min lilla höna. Och hon är ingen kortväxt fröken; 123,5 cm i längd. Hennes jämnårige kompis (en kille) är ca 110 cm...

Nästa utropstecken denna dag kom i samband med tandborstningen. VIPS så lossnade tand nr 2. Och gissa vem som var salig? " Nu kommer TANDFEN!!"

Innan hon skulle sova ikväll läste vi i en ny bok som jag verkligen kan rekommendera för er som har små barn. Den heter Tänk om och är skriven av Lena Sjöberg. Bjuder er på det första och sista uppslaget i boken:

Tänk om jag var hare och du min lilla palt
Jag skulle ge dig kärlek och vara med dig ÖVERALLT
Vi skulle skutta över skogar, åkrar, ängar
Hoppa högt och göra djärva, tvära svängar
Vi skulle busa i månens bleka sken
Och sniffa nattens dofter ur sommarvarm syren

Vi skulle snatta sallad ur en öde köksträdgård
Och sova under motorhuven i en rostig gammal Ford
Jag skulle skydda dig mot räv och hök och hund
Och inte gå ifrån dig en endaste sekund


Tänk om JAG var liten och tänk om DU var stor
Och vi satt här tillsammans i huset där vi bor
Du hade städat hela kvällen och lagat fiskgratäng
Och jag hade spelat tevespel och hoppat i din säng
Du fick borsta mina tänder och ta på mig min pyjamas
Jag ville vara nära dig så att vi kunde kramas
Sen läste du en saga i lugn och ro för mig
Och för alla mina nallar som lyssnade på dig
Ja, tänk om du var jag och tänk om jag var du
Du skulle viska i mitt öra: - Det är dags att sova nu...



Som det nyss var sagt:  Dags att sova nu! Godnatt!

Kommentarer
Postat av: eva

Åh, den vill jag verkligen ha till mina barnbarn!

2010-06-02 @ 23:54:04
URL: http://tantbloggaren.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0