Tågresa med förhinder, 50-årsfest och en glad tre-åring.

Denna helg har vi tillbringat mestadels i Stockholm. För att slippa köra bil långt i vinterväglag, storstadstrafiken i Stockholm och parkeringskrångel valde vi att ta tåget.

När vi skulle byta tåg i Nässjö var X2000 från Malmö försenat, så vi förlorade lite tid. Sen när vi skulle på tåget fanns inte vår vagn med. Vi fick andra platser, i andra-klass istället för första. När vi kom till de platser som vi blivit lovade var de upptagna... så vi satte oss i sätet framför, där det råkade vara ledigt.

Efter ett tag kom de några andra resenärer som skulle ha även dessa platser. Vi hade påtalat för personalen på tåget att vi inte hade några platser, men ingen gav oss några nya. Så vi drog iväg längre ner i vagnen med all packning. Hittade ännu ett tomt säte där vi slog oss ner. Det dröjde kanske fem minuter, sen kom en kille som skulle ha en av våra platser...  men han gick med på att ta en ensam plats snett bredvid, så vi kunde sitta kvar.

Vi sa till ytterligare en gång att vi forfarande inte fått några egna platser, och då kom en massa bortförklaringar och dåliga ursäkter. Jag blev riktigt irriterad. Här hade vi suttit i ett tåg som skakar som på sjön( jag blir väldigt sjösjuk när jag åker båt), i en trång vagn på lånade platser, med en icke fungerande toa, trots att vi betalt för första-klass.  Och de kunde inte ens fixa garanterade sittplatser åt oss... trots att vi satt på samma tåg i mer än två och en halv timme.

Framme i Stockholm tog vi en taxi  till vandrarhemmet. Det var fint, och personalen serviceinriktad och trevlig. Efter lite förberedelser inför kvällen gick vi ut på stan en sväng. Sen var det dags för ombyte för festen. Festen hölls i Sidenkällaren, en festlokal på Söder, som förr i tiden tjänat som vinkällare. Vi hade en fantastiskt rolig kväll, med mingelbingo, god mat, allsång, sång-och-musik-underhållning, frågesport och en massa intressanta samtal med övriga gäster på festen.

Idag tog vi t-banan till centralen och satte oss för att äta frukost. Upptäckte vi en närmare koll att tåget hem INTE avgick vid 11.08 som jag trodde, utan 10.21. Och nu var klockan kvart i tio och vi hade inte ätit ännu! Åt några supergoda mackor och drogs sen iväg till tåget. Hemresan var helt OK, och när vi kom hem hade mamma lagat mat. Lyx!

Vi gjorde så småningom i ordning en tårta, och firade sonen, som fyller tre år om några dagar.  Passade på nu när mormor och "morfar" var på besök, på den rätta dagen mitt i veckan jobbar vi om vartannat så det blir inget tillfälle då alla är hemma. Sonen blev förtjust i sina presenter. Särskilt en leksakskamera och en grävmaskin.

Tyvärr har jag dragit på mig en rejäl förkylning, så om det blir jobb imorgon återstår att se. Men hur som helst, det har varit en intensiv och rolig helg.