" Läs en bok, sjung en sång..."

Funderar ibland över hur mycket vi vuxna påverkar barn i deras språkutveckling. Visst kan man stimulera språket med rim, ramsor, sånger, läsning osv, men hur mycket påverkar barnets egna intresse?

Vår dotter, som blir 5 år i januari, började tala väldigt tidigt, och har ett stort ordförråd för sin ålder. Hon använder t ex ord som snarare, hittills, verkligen, egentligen, förskräckligt, onödigt, gräsligt och huvudsaken helt korrekt. Vi började tidigt att läsa för henne, och hon var oerhört mottaglig.

Sonen, som blir 3 år i februari, är inte alls lika språkintresserad. Han talar inte begripligt för andra, men vi har lärt oss att förstå många ord. Han verkar inte alls så intresserad av böcker som sin syster. Han föredrar bilar, lego och dylikt.

Jag bara undrar: hur mycket har vi påverkat? Spelar den någon roll hur mycket man försöker om inte intresset finns?

Kommentarer
Postat av: Pia

Det är klart att lite spelar det in om man sitter och "jobbar" med läsning o dyl, men samtidigt så är ju barnen så olika. Vår ena tjej kunde läsa tidigt för hon var jätteintresserad medan den andra couldn´t care less! ;o)Problemet var att de var tvillingar och kunde jämföra sig med varandra(dock inte i 3-årsåldern..)



Sv: Jag kom ju aldrig igenom Stieg Larssons första bok utan valde att se filmen och sedan har jag läst bok 2 o 3 i en rasande fart. För jäkla bra story i bägge böckerna!

2009-09-19 @ 19:29:27
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0