Du är vad du heter

Läste en intressant artikel om val av namn på våra kära barn. Kom att tänka på hur det var när vi väntade våra två små. Då ville jag under båda graviditeterna gärna berätta för andra vad vi tänkt att barnet skulle heta. Det var liksom bara ännu en rolig sak med att vänta barn, att få fundera ut namn och sen berätta dessa för vänner och bekanta.

En jag känner som väntar barn nu vill inte berätta vilka namn de valt till sitt barn, för att slippa få kommentarer som kanske ändrar deras planer. Det kan jag självklart acceptera, men själv skulle jag inte klara att hålla tyst. När det kommer till själva valet har vi tagit namn som är korta, enkla, svenska, passar ihop, och finns i släkten. Dotterns namn bestämdes väldigt tidigt, då vi valt att ge henne ett namn som hennes avlidne morfar tyckte om. Sonens namn fanns också med tidigt, och kändes fortfarande helt rätt när han tittade ut. Vad barnen heter? Nä, det talar jag inte om. För deras skull.

Kommentarer
Postat av: Kim P

Barnens namn, ja.....

Hos oss har det inte varit någon lätt sak under någon av mina tre graviditeter. Ingen av dem har fått sina namn före två veckors ålder och den enda av de tre vi varit överens om är äldsta sonen.

Dottern tar dock priset, med henne gjorde vi ett fostervattensprov och visste således att det var en tös jag väntade. Jag hade ett enda flicknamn som jag ville ha och maken tvärvägrade, så i slutänden blev det en kompromiss. En kompromiss som jag för övrigt är väldigt, väldigt nöjd med.

Våra barn har också korta, "svenska" och harmoniserande namn. De har två andranamn vardera - äldsta sonen heter som sin morfar och farfarsfar (och far och farfar och farbror i andranamn), son nummer två heter som sin mormorsfar och sin farmorsfar och dottern som sin mormor och sin farmorsmor (tillika farmors andranamn). Lite roligt att "ära" de gamla tycker jag :-).

2009-05-20 @ 11:42:03
URL: http://lasipp.blogg.se/
Postat av: Pia

Precis som Kim P har mina barn tre namn var.. två från varsin sida av släkten och ett "eget"..

Vi hade faktiskt TOLV namn klara innan de kom ut i världen!! 6 killnamn och 6 tjejnamn! ;o)

2009-05-20 @ 19:55:04
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0