Barn i bilen

Kom att tänka på häromdan när jag satt uppe i TV:rummet och planerade lektioner samtidigt som barnen lekte intill mig. Rätt som det var sa dottern (som taget ur luften) : " Barn i bilen! " .
Jag satt som ett levande frågetecken. Vad menade hon egentligen? Funderade på om hon och brorsan kanske lekte att de satt i bilen. Men, nej, det var inget sånt alls. Jag frågade henne vad hon menade.
" Ja, men, så brukar du säga ibland" svarade hon.
Jag frågade om hon visste varför jag sa så, men det hade hon ingen aning om. Jag tonade ner diskussionen och lät det rinna ut i sanden. Hon sa inget mer om saken.

Jag vet precis vad hon syftar på, men har inte tänkt på att hon är så smart att hon insett att det är nåt särskilt syfte med det hela. Jag har förstås sagt " Barn i bilen! " när vi vuxna (vid besök av folk utan småbarn) pratat om saker som inte lämpar sig för barnöron.  Attans, vad man får vakta sin tunga!

Dagens lärdom: Underskatta aldrig barns intelligens!!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0