Att lägga pussel

Har ni tänkt på att vi vuxna också roar oss med att lägga pussel? Ja, då menar jag förstås inte såna traditionella i trä som barn leker och lär sig av. Vad jag syftar på är vår tendens att se mönster och sammanhang i allt som sker.

När vi avnjuter en deckare på TV funderar vi febrilt på vem som är skyldig, lägger ihop ledtrådar och klurar. Om jag ser en  tjej-bekant som lagt på sig lite och är i barnafödande ålder spekulerar jag då och då i om hon väntar barn. När en elev upprepar ett negativt beteende grunnar jag över orsaker, nystar i händelser och tänkbara förklaringar.  Om vi diskuterar några bekanta, händer rätt ofta att vi reder ut hur folk är släkt eller hur de känner varann.  När saker ska genomföras planerar vi och lägger upp taktiken för att underlätta och få till det vi vill. Livet tycks vara ett enda stort pussel.

Kommentarer
Postat av: Micke

Ditt tänkande låter inte fel om man börjar grunna på det.

2009-01-02 @ 15:42:43
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Micke

Ditt tänke sätt låter inte fel.Sätter man sej ner o grunnar på det, så är nog livet som ett pussel.

2009-01-02 @ 15:44:32
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Pia

Men ibland skulle man önska att det var ett 5-bitars träpussel istället för ett 3000-bitars!! :o)



Skämt åsido, du har helt rätt.. tänk vad fantastisk hjärnan är som jobbar kontinuerligt, t o m när vi sover!! Inte är det konstigt att det blir härdsmälta om man inte varvar sitt intensiva pussellösande med att bara pussla i nuet!



Ha en skön fredagkväll! Kram!

2009-01-02 @ 19:57:26
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0