Allsång mitt i julfirandet

Sitter och tar det lite lugnt i tv-soffan. Barnen sover (slutligen) efter en massa lek med nya saker, och jag spanar in vad SVT har att erbjuda. Gissa om jag blir snopen när Anders Lundin börjar snacka om den  gångna sommarens allsångsprogram.  En topplista över de bästa allsångerna - ever...
 
Jag kan bara hålla med om att  " En kväll i juni" av Lasse Berghagen är en av de absolut bästa! Ni vet säkert vilken det är,
" Han tog av sig sin kavaj...". Får en tår i ögat bara av känslan denna sång ger...

Men nu var det ju inte sommaren jag tänkte skriva om, utan julen 2008. Firade hemma hos min lillasyster och hennes sambo. Familjen var samlad, och allt förflöt som det brukar.  Mamma stökade i köket tillsammans med mig och syrran, medan brorsorna och killarna läste bilmagasin, tittade på tv och kollade på datorn. Eller, nja, en av bröderna var faktiskt med och fixade med maten en del. Dottern började misströsta redan vid ett-tiden. " Jag fattar inte... tomten skulle ju komma på eftermiddan??" .

 Våra barn roade sig annars med att häva i sig av frukt, godis och nötter och hitta på bus. Maten blev klar lagom till  kl. 14.00 som av ett trollslag ( vi lyckas på nåt sätt varje år), jullunchen avnjöts och hann nästan dukas av innan Kalle och hans vänner gjorde entré. I den högteknologiska värld vi lever i satte syrran sändningen på paus, så att vi kunde börja titta när allt var klart med maten. Efter Benjamin syrsas serenad gick hela sällskapet över till systers svärföräldrars hem (nästgårds) för att invänta tomten. Dottern höll på att bryta ihop fullständigt. Hon trodde att det var kört med julklapparna i år.

Men så kom då tomten. Och jösse vad många julklappar han hade med sig!! Vi höll på med utdelning och öppning i nästan en och en halv timme. Alla verkade nöjda och glada. Dottern slängde ur sig " Åh, jag tror inte det är sant!" och "Det har jag alltid velat önska mig!" om vartannat. Sen åt vi julgröt och skinkmacka tillsammans. Innan  kvällen var slut läste farmor (till min blivande svåger) julevangeliet och vi sjöng några julpsalmer. Stämningsfullt!  En julafton att minnas.

Hoppas att ni läsare haft en fin jul!

Kommentarer
Postat av: Micke

Välkomna hem, ni har varit saknade.

Det låter bra det gamla fika stället

Bara ring när ni hinner

Kram

2008-12-25 @ 23:07:16
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Pia

Håller med Micke, har saknat dig och dina inlägg.. Och tack för att du hörde av dig på min blogg!! :o)



Jo, småbarnstiden kommer jag nog ihåg.. Här är det ungefär likadant(typ!), tonåringarna kommer aldrig i säng!! ;o) Men "nattandet" får de ju sköta själva.. Å så sover de jäkligt länge på mornarna, så.. ;o)



Det är skönt när julafton är över, då man vet att alla är nöjda med sina presenter!! Och det var de!! Å jag oxå!! Hehehe..

Ha det så gott! Kram!

2008-12-26 @ 11:54:37
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0