Medeltidsdag

Känner mig lite mör idag efter gårdagens strapats. Var ute med min klass på en medeltidsdag på Visingsö. Vi åkte vid åtta på morgonen med färjan, och var tillbaka i Gränna vid halv tre ungefär. Framme på ön cyklade vi (i ganska rejäl vind) ner till Näs på södra udden, där Länsmuseets personal tog emot. Vi fick en lite guidning i resterna av borgen där kungarna höll till under medeltiden, och "förflyttade" oss sedan till år 1318. Alla fick medeltidskläder och ett medeltida namn, och sedan kunde spelet börja. Vi dansade en ringdans och sen delades barnen in i grupper. Några började med att testa kämparlek, med rustning, svärd och pilbåge, några fick jobba i köket med att förbereda för dagens gästabud, andra fick pröva på att smida, och den sista gruppen gjöt kors som sattes i ett band runt halsen (för att Gud skulle skydda oss från det onda). Jag var placerad i köket, och startade med att tvätta händerna i ISKALLT vatten. Sedan skulle vi skära kött i tärningar till en gryta. Köttet var inte riktigt upptinat, så händerna blev inte direkt varmare...

När allt var klart med maten hade barnen cirkulerat på stationerna och det var dags för gästabudet. Då bjöds barnen, som egentligen spelade fattiga bönder som gjorde dagsverken åt kungen, att delta i gästabudet. Alla fick buga för en av danske kungens vasaller som kommit för att kontrollera bönderna. Sedan satte sig vasallen till bords och bönderna följde efter. Jag som spelade piga i köket hjälpte till med serveringen innan jag fick ta min mat och äta stående bredvid borden. Det smakade himmelskt med kött- och rotsaksgryta, med kryddpeppar och ingefära, och bröd med ost. Till dessert blev det fruktkompott med äpplen, päron, kanel, ingefära och honung. Efter att ha jobbat en lång stund i kylan var det ljuvligt med varm mat.

Mot slutet av måltiden fick vasallen besked att han måste fly, och bönderna uppmanades att ta sina tillhörigheter och försvara sitt. Vi dansade igen och avslutade så småningom spelet där. Efter ihop-plockning och klädbyte begav vi oss åter på cykel ner till hamnen på Visingsö, där glasskiosken besöktes. Sedan åkte vi hem till Gränna igen med färjan.
 
När vi kommit tillbaka till skolan var det bara diskning av allt vi använt vi matlagningen kvar...

Efter en dag på medeltiden känner jag att det finns en del att uppskatta i vår tid, även om vissa saker kanske var bättre då.

Kommentarer
Postat av: Pia

Vilken härlig dag!! :o)

2009-05-06 @ 13:44:00
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Micke

Jag blev lite avis.

Men låter som en hel kul dag men det

ser kallt ut på bilderna.

Kram Micke

2009-05-06 @ 16:26:12
URL: http://pappamicke.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0