Take´s one to know one


(bild lånad på Google)


Tänker på hur jag alltid säger till dottern att hon måste lära sig att äta färdigt när vi äter gemensamt och inte hålla på och småäta. Särskilt på kvällarna. Hon kommer ofta en stund efter kvällsmaten och vill ha en macka eller en frukt.

Det pinsamma är att jag vet precis varför hon gör så. Jag är nämligen likadan. När vi har ätit kvällsmat (oavsett om vi ätit lagad mat eller bara mackor) så brukar det bara dröja ett par-tre timmar, sen är jag sugen på nåt mer. Visserligen äter vi oftast redan runt klockan sex, men ändå. Man kan ju tycka att har det ätits frukost, två lagade mål mat, plus ett el. två mellanmål borde det räcka. Men jag (och dottern) har förmodligen små magsäckar båda två. Då krävs påfyllning ofta...

Så, hur ska man komma till rätta med det här? För det är antagligen inte bra för tänderna att äta mer än fem gånger/dag. Ja, inte vet jag...  men jag vet att nyss gick det ner en portion med mjölk och flingor. Och då åt jag ändå ett stekt ägg, två korvar, en macka och ett äpple vid 18.00. Hm....


Kommentarer
Postat av: Marshmallow

Jag är likadan xD Trots två hamburgare och pommes frites som kvällsmat ett par dagar sen var jag ändå ashungrig bara 2 timmar senare. :P Jag skulle kunna äta hela tiden om jag inte hade lite självdisciplin.



Sv: Jag har haft mycket att göra, och inte haft lust att blogga, annars är det bara bra med mig ^^

2010-01-06 @ 11:01:16
URL: http://faile.blogg.se/
Postat av: Pia

Jag tror inte du behöver oroa dig för tänderna om de bara borstas två gånger om dagen.. Eller så lär du henne att varje gång hon ätit något litet så ska hon borsta en snabbis!

Det handlar väl om att blodsockret sjunker hos er och så länge det inte blir övervikt av det, så är det väl ingen fara med det! Eller??

2010-01-08 @ 20:20:34
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: anna

Pia: Nä, du har kanske rätt. Det är väl mer det där att jag tänker att man vill lära henne att äta så hon blir mätt. Men å andra sidan, jag äter ju tills jag känner mig mätt och sen är jag i alla fall hungrig efter två-tre timmar...

2010-01-08 @ 21:50:40
URL: http://annabackhouse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0