Hur tar du beslut?

Läste en intressant artikel, i Illustrerad Vetenskap, om förnuft kontra känsla vad gäller att ta beslut i olika situationer.

Jag trodde, innan jag börjat läsa, att artikeln skulle gå ut på att man inte ska låta känslorna styra. För så går oftast snacket kring detta. Men jag hade fel.

Enligt författaren ska man inte tänka för mycket då man ska ta beslut. Enligt forskning är det nämligen så att våra känslor är överlägsna förnuftet när komplicerade val ska göras. Vår omedvetna kunskap (känsloförnimmelser) kan bearbeta information bättre än medvetandet.

Vilken seger för en känslomänniska som jag! Åtminstone känns det så...



(bild lånad på Google)

Kommentarer
Postat av: Pia

så härligt!!!! Jag tror helskarpt på att lyssna på magkänslan först.. möjligen i kombination med hjärnan! ;o)

2010-02-25 @ 09:18:57
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: tess

Jag är nog en sån som tar ganska snabba beslut... jag tänker itne så mycket utan går på känsla... känns de bra så kör jag på... men det är inte alltid de e så bra heller.... man bör nog tänka igenom lite ibland.



Hoppas allt e bra. //Tess

2010-02-25 @ 09:54:45
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0