Carpe diem (att det ska vara så förbannat svårt)

Det här med att ta en dag i taget eller leva i nuet, kalla det vad du vill, det har verkligen inte varit min grej. Snarare är jag alltid på väg nånstans, och funderar mest på sånt som kommer i framtiden. Visst händer det att jag ser tillbaka, men sällan fokuserar jag på nuet och att njuta av detsamma.

Tror i och för sig att det är vanligare att älta gammalt eller fantisera om framtiden än att fånga dagen . Men hur ska man då lära sig att leva i nuet?

Är det möjligtvis så att det handlar om att ständigt påminna sig, att INTE tänka negativt, utan se alla möjligheter?

Minns att jag hos en släkting sett en bonad med texten: " Gör er inga bekymmer för morgondagen. Var dag har nog med sin plåga." Det skulle man kunna tolka väldigt negativt, men samtidigt kan man se det som att man inte ska oroa sig för morogondagen utan göra det bästa av dagen idag.

Så DET jobbar jag på nu.

Kommentarer
Postat av: Å

Jag tänker att det kanske handlar om att inte TÄNKA så mycket hela tiden. Att bara vara. Att bara göra. Att bara känna.

Lättare sagt än gjort....

2009-10-01 @ 18:51:12
URL: http://www.ihusetpahornet.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0