Det är inte konstigt att det är krig i världen


Man vill ju gärna utge sig för att var en rättvis och pegagogisk förälder. Så när dottern fått tre böcker var det ju inte mer än rätt att sonen också fick något nytt att leka med.

Var därför och köpte en sån där djungelzylofon som sonen fastnade för på leksaksaffären förra veckan.  Tänkte att nu skulle han väl bli nöjd i alla fall, min lilla music lover...

Sonen var alldeles häpen och stum när jag drog fram instrumentet ur kassen. Kunde väl inte förstå att han skulle få denna hett eftertraktade leksak.

Innan han hunnit få av kartongen var storasyster där och slet i xylofonen.

Jag vill spelaaaaaaaaaaaaaaaa!!!!

Det bar sig inte bättre än att barnen drog åt varsitt håll, och båda skrek och viftade vilt omkring sig.

Som en fortsatt pedagogisk mor, sa jag då till dottern att om lillebror fick spela på sin nya xylofon i fem minuter medan vi läste i en av hennes nya böcker, så skulle han säkert låta henne låna den sen.  Med lite ilsket mummel gav dottern med sig, och så läste jag för henne.

När det gått några minuter sa dottern:

Har det inte gått fem minuter nu????

Jag tyckte att vi skulle läsa färdigt boken (ville förstås köpa mig lite tid), och lyckades övertala henne om att avsluta boken först.

När vi kom tillbaka till lillebror sa jag lugnt och försiktigt att nu kunde väl storasyster få spela lite på den?

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej! svarade lillebror varken lugnt eller försiktigt.

Jag försökte att förklara för dottern att man inte gärna vill lämna ifrån sig en ny favoritleksak efter fem minuter, men att han snart skulle tröttna på den och då kunde hon låna den.

ÅHH! Jag tycker inte om honom!! kom det då från dottern som hade fått nog.


Ja. Vad säger man?  Det är verkligen inte konstigt att det är krig i världen...




Kommentarer
Postat av: Pia

Åh, herregud, vilka flashbacks jag fick av ditt inlägg!!! ;o) eller kanske :o( Hahahaha... Nä, det ÄR verkligen inte konstigt att det är krig i världen!!

2009-10-05 @ 22:02:23
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: Johanna

Här har vi regeln att man får ha en ny leksak för sig själv första dagen man har den. Därefter måste man låna ut den. Funkar faktiskt för det mesta bra.

2009-10-10 @ 22:08:06
URL: http://detokigabrokiga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0