Nostalgi, natur och snubbel (DAG 1)

Vi (jag, maken och barnen) påbörjade resan till Gävle på morgonen efter frukost. Det skulle bli en het dag, så vi ville hinna köra ett par timmar innan värsta värmen kom. I bilen körde vi den ena gamla skivan efter den andra;  en samlingscd med Magnus Uggla, GES (Glenmark, Eriksson, Strömstedt) album från 1995, varvat med  rockiga Lenny Kravitz och radiomusik. Härlig nostalgi, många minnen kom tillbaka.

Resan går bl a  förbi  Vadstena. Innan man kommer in dit omges vägen av fält med blåaste lin, knallgul raps och mängder av  vallmo som letat sig in på fält med annan odling. Vi fortsatte förbi det storslagna Hammarsundet. Sonen fascinerades av alla vindkraftverk som  snurrade på många ställen.

Man såg att det varit både fordon och djur i rörelse.  Jag hann se en påkörd katt, två döda ekorrar och otaliga döda fåglar längs vägen. Vilda djur är ju en sak, men som kattägare känns det i hjärtat när man ser en död katt.

I bilen satt dottern och grejade med sin väska. I den hade hon diverse böcker att läsa och pyssla i. Hon öppnade väskan, tittade på mig och sa:
"Det är magi  här i! " och gjorde en gest med handen.
Behöver jag tillägga att hon är mycket inne på sagor, feer, magi och prinsessor just nu?

I Askersund stannade vi för att ungarna skulle få springa av sig lite energi. Intill fanns en kyrkogård. Ett medelålders par kom dit med en bukett som de antagligen skulle sätta vid nån grav. Dottern synade paret, och frågade:
" Ska ni gifta er? "
Gissa om vi ville sjunka genom jorden...

I Västerås åt vi på Mc Donalds. Innan vi hunnit beställa snubblade sonen ute på lekplatsen och slog sin ena armbåge så att det blödde ymnigt. Han skrek som ett ihärdigt larm och lugnade sig inte på en lång stund. Men det blev matro till sist.

Hemma hos min mormor i Gävle några timmar senare ramlade sonen IGEN, denna gången över kanten på en duschkabin, och slog sin stackars armbåge ännu en gång.

Vi fortsatte sen till min moster i en annan del av stan. Där skulle vi bo under hela veckan. Moster E och hennes sambo skulle var ute i sin stuga och jobba med renovering hela tiden, så vi hade en hel fyrarumslägenhet för oss själva. Moster E och hennes sambo är verkligen generösa! På trädgården har de en barnpool som  våra små fick bada i så mycket de ville. Populärt, vill jag lova!

Denna kväll var vi rätt trötta, men förväntansfulla inför veckan som skulle komma. Det återstod bara en sak; att ringa lite folk och "boka" vilka dagar vi skulle ses. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0