Vad är framgång, egentligen?



(bild lånad på Google)


Har nu klurat lite på vad min framgångslista för 2009 skulle innehålla. Det är inte enkelt att göra en sån lista. Tankesättet, att lyfta fram det som jag gjort bra, istället för att hitta saker som jag skulle vilja göra annorlunda(som en klassisk lista med nyårslöften) är ovant.  Nedtryckt i skorna som vi svenskar är enligt Jante-lagen är det inte lätt att framhäva sig. Men... jag ska försöka.

- Byte av arbetsplats. Då jag varslades från mitt jobb som lärare på en skola i min hemort i maj, begärde jag tjänstledigt från lärarjobbet, önskade istället en tjänst på en förskola, och började arbeta på en förskola i stan efter sommaren. Detta har inneburit ett helt annat jobb än förut. Förändringen har också påverkat min fritid i positiv riktning. Jag har inte med mig så mycket jobb hem, och kan fokusera mer på familjen när arbetsdagen på förskolan är slut.

- Via bloggandet har jag fått nya vänner som kommit att betyda en massa. Något som startade som en liten hobby, med ambitionen att få skriva för andra, har som bonus gett mig nya vänner. Särskilt en viss PIA, har blivit en fantastisk vän, som jag verkligen hoppas få träffa IRL i sommar.

- Jag har blivit bättre på att njuta av att göra INGENTING, en svår konst! För en person av min sort, som snabbt blir rastlös, är det en framgång att kunna sitta och slappa en stund utan att få kli i kroppen. 

Ja. Mer än så blev det inte just nu. Kanske jag kan lägga till nån punkt på listan innan året är slut...



Kommentarer
Postat av: Em

Helt klart en positiv lista! Det finns säkert massor mer också, åtminstone är jag inte särskilt duktig på att berömma mig själv för framgångar, men jag blir bättre och bättre med åren. Riktig bra blir jag nog aldrig.. ;) Det att kunna göra absolut ingenting är det svåraste som finns!



God morgon! Gymmet är avklarat, jag tar det istället för att baka, jag är inte alls bra på den biten, tyvärr! :D

2009-12-28 @ 09:33:19
URL: http://egoinasmamma.nu
Postat av: anna

Em: Funderade på om verkligen punkten med blogg-vännerna passade in på listan. Kom fram till att den gör det eftersom mina nya vänner peppar mig till att göra saker som är bra för min framgång i livet. Vänner är ju liksom nyckeln till välmående! :)

2009-12-28 @ 10:11:37
URL: http://annabackhouse.blogg.se/
Postat av: anne

Det var en intressant tanke att göra en framgångslista av föregående år, nyårslöften befattar jag mig inte med. Jag tycker att din lista är bra och det du listar verkar ha förändrat din vardag ordentligt. Bra! :)

2009-12-28 @ 15:07:17
URL: http://annnne.blogg.se/
Postat av: Pia

Det var en väldigt bra lista(och jag tackar för omnämnandet!).. Jag ska försöka mig på en sådan jag oxå.. även om det här året varit ganska tungt och inte känts framgångsrikt direkt.. :o)

2009-12-28 @ 15:35:16
URL: http://anjocapi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0