Nya ord i lillemans värld

Har för länge sen tappat kollen på alla nya ord som sonen lär sig. Men vissa kommer man ihåg.  Som t ex de djur han benämnt de senaste veckorna:

                                                      
                                                                  Visst har han ett roligt namn på dessa djur!



hulla =humla
fälla = fjäril
fyga = fluga
hätt = häst                                                     
hotta = kossa
bzzzz = bi
mya = myra
goda = groda
om = orm
gis = gris

Sen har han ett annat favoritämne; fordon.

                                                                       
                                                                                          (Gammal favorit)

                                                 

aktor = traktor
iil = bil
latiil = lastbil
ååg =tåg
lyglan = flygplan

Sist  kommer lite ord från lillemans huvudintresse (förutom fordon, då) : måltider

                                                                          
                                                                                                        Populärt i värmen...

ungig = hungrig
nan = banan
lon = melon
sin = apelsin
tin = clementin
gatt = glass
jot = juice
mök = mjölk
atten = vatten
ulle = bulle
aka = kaka
acka = macka
fick = fisk
mot = potatismos

Nähä. Jag skulle ju bara räkna upp NÅGRA ord. Inser just hur många han faktiskt lärt sig (även om många är väldigt förkortade och främst förstås ur sammanhanget).

Kommentarer
Postat av: Faile

Åh sånt där är så roligt :D Min mamma skrev upp alla såna när jag var liten och det är kul att läsa vad man själv kallade olika grejer.

2009-08-03 @ 11:21:34
URL: http://faile.blogg.se/
Postat av: Miiqa

Vad sött! Själv har jag någon sån där söt historia från den egna uppväxten när jag sagt "bullibull" och fått en bulle, men blivit jätteledsen. Till sist kom dete fram att det var Bill och Bull (Pelle Svanslös) som jag var ute efter.



Hoppas att du sparar listan tills han blir större!

2009-08-05 @ 12:25:17
URL: http://flischyflaschoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0