Irriterad

När jag skulle hämta barnen idag hos dagmamman sa hon att hon inte gick med på att träna vår son på att klara sig utan blöjan.
Han är inte mogen för det, sa hon. Och menade att det fick vi träna på hemma.

Visst, jag vet att hon har fem barn, 12 barnbarn och mer än tjugo års erfarenhet inom barnomsorg.

Men jag hävdar ändå att vår son är på mycket god väg att klara sig utan blöja.

Jo, han gör fortfarande ner sig en del. Men han har också klarat långa resor i bilen och promenader på köpcenter i flera timmar  vid flera tillfällen utan att kissa ner sig. Han vill inte ha blöjan längre, och går gärna till pottan hemma. Ibland vill han inte sitta på toa men då funkar det med pottan istället. Fast hos dagmamman finns ingen potta...

Det känns så fruktansvärt FEL att ta på en blöja nu när han knappt haft det på dagen (inte ens när han sovit dagtid) sedan i midsomras.

Hur tillmötesgående behöver dagmamman vara? Har inte hon skyldighet att arbeta för att stödja barnets utveckling?

Är det inte mycket förvirrande för sonen att ha blöja hos dagmamman men inte hemma? Snacka om inkonsekvens...

Tillägg kl. 18.38:
Direkt när vi kom hem idag tog jag av sonen blöjan och då hämtade han automatiskt pottan och satte sig och kissade. För några minuter sen, efter att jag satt på nattblöjan, drog han av sig den för att gå till pottan igen. Då bajsade han där. Skulle han göra dessa saker spontant om han vore inställd på att ha blöja????

Kommentarer
Postat av: Micke

Kan du inte erbjuda dagmamman en potta som han kan ha hos sej?

Kram Micke

2009-08-26 @ 20:33:48
URL: http://pappamicke.blogg.se/
Postat av: Pia

Nog tror jag att det är en dagmammas skyldighet att stödja potträningen, speciellt nu när han kommit igång så bra med det.. Ring chefen för dagmammorna och kolla..

Har man tagit på sig att vara dagmamma för ett visst antal barn i olika åldrar, så får man nog ta detta på köpet.. tror jag.

2009-08-26 @ 20:57:32
URL: http://anjocapi.blogg.se/
Postat av: JE

Ta kontakt med kommunen. Det är hennes jobb att hjälpa till med allt som ingår i barnafostran, och det inkluderar att potträna när det är så dags. Inget snack om saken. Det här är en av orsakerna till att jag är mycket tveksam till dagmammor - det är ofta kvinnor utan minsta pedagogisk utbildning eller ambition, som mest har dagbarn för att själva kunna vara hemma. Förlåt om jag låter hård och elak, men jag har sett alltför många sådana exempel, även om det förstås också finns undantag.

2009-08-27 @ 12:36:15
URL: http://detokigabrokiga.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0