I give up

Har nu jobbat i ungefär fyra veckor och känner redan panik...

Vi har för mycket att göra, jag har ingen aning om hur allt ska gå till, det blir en massa övertid som inte går att ta ut ens i tid, varje dag fylls av mer och mer stress och känsla av otillräcklighet,  alla säger bara "så är det..." .

 NEJ.

 Så är det inte i min värld!!!


Det ska vara roligt att jobba. Åtminstone lite då och då. Inte bara ett enda långt SLIT.

Om man bara fick undervisa och lägga sin energi på det, borde inte det vara målet?







Kommentarer
Postat av: Mamma till Tobias - Veronica

Intressant! Vad går tiden åt om man bortser från själva undervisningen?



Jag såsom många andra har alltid trott att lärarjobbet är värsta slapparjobbet med en lång semester. Det verkar som om jag har fel =)

Postat av: Anna

Ja, du ska veta att det är ingen rast och ingen ro att jobba som lärare nuförtiden. Det har ändrat sig väldigt mycket på några år.

Och vi har INTE så långt sommarlov som ungarna. Vi har sju veckor ledigt, de flesta andra har väl åtminstone 4-5 veckor. Dessutom gör vi fem timmar extra varje vecka för att kunna vara lediga vid påsk, sportlov och jullov.



Men det är inte allt, vi får hela tiden mer uppgifter. Varje elev ska t ex ha en egen pärm där hela deras utveckling i svenska, engelska och matte plus socialt ska stå dokumenterat. Detta enligt en modell med omkring 15 olika steg.



Nu ska vi dessutom skriva ett skriftligt omdöme, typ betyg, i alla ämnen från år 1. Sen är det mål från kommunen, statliga mål, skolans egna mål, osv.



Låter det intressant??Nä, trodde inte det. Men det är synd att folk tror att vi har ett glidarjobb, för det är precis tvärtom.

2008-09-11 @ 18:28:45
URL: http://annabackhouse.blogg.se/
Postat av: Åsa

Jag håller helt med, undervisning som lärare just nu är ca. 30% av tiden man är i skolan. Resten går till ovannämnda saker men också till lektionsplanering och rättning av dylika prov, tester, diagnoser och läxförhör, som ska genomföras för att kunna skriva det nya "betyget". Detta får man plugga 3,5-5,5 år för och så tjänar man sämre än en industriarbetare utan någon utbildning!



Ändå så tycker jag det är det mest intressanta jobbet som finns och jag skulle aldrig kunna tänka mig något annat! Men jag hade mycket hellre fått lägga all min energi på att få lära ut och hjälpa elever än åt all byråkrati!

2008-09-13 @ 09:23:18
URL: http://asabackhouse.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0